Ik wou het gewoon proberen, schilderen met olieverf op MDF. Nog nooit gedaan, Canvas veert een beetje mee terwijl hout niet meebeweegt. Ik had wel eens gelezen dat je gewoon kon schilderen op MDF maar ik wou het toch een proberen in het echt. Ik had nog een dik stuk MDF over van de verbouwing. Het grootste formaat wat ik eruit kon halen was 32 cm breedt en 45 cm hoog. Vervolgens aan de achterkant een gat gefreesd en een ijzer plaatje bevestigd zodat het opgehangen kon worden. Ik las ergens dat er meerdere lagen Gesso op moesten dus ik ben begonnen met een grove laag gesso rondom. Dan een dag laten drogen en nog een laag. Daarna iedere dag 2 lagen, tot het uiteindelijk een laag of 7 had. Ik schuurde alleen bij als de structuur echt te grof werd.
Zodra de gesso goed opgedroogd was ben ik aan de schets begonnen. Het werd een projectje met Cobra verf (watervermengbare Olieverf) ook voor de eerste keer dat ik dit gebruik. Ik vind de glans van olieverf altijd mooi maar de lange droogtijd zorgt bij mij altijd voor problemen. Bij precisie werk leg ik mijn hand op het schilderij om met een klein penseel iets te verfijnen, maar omdat de verf nog niet droog is maak ik dus een grote vlek met de zijkant van mijn hand. (nu weet ik dus waar men de schilderstok voor nodig heeft :-) Aan de andere kant kun je dagen lang je verf aanpassen en alla prima (nat in nat) blijven schilderen. Kortom een leuke uitdaging voor me.
Eerst maar eens met potlood de schets maken. Ik wil een beetje af van het perfectionisme, het gepriegel met een millimeter kwastje, en ik wil ook dat het minder op een foto lijkt, dus wat meer kleuren op gevoel dan proberen de exacte kleur te benaderen. Afijn dat wordt nog een hele opgave.
Een grove schets gemaakt met potlood, maar wel de grove vormen en posities uitgemeten met een vergrootpasser op de foto.
Na de schets met potlood heb ik de lijnen overgetrokken met een zwarte marker. Voor het overtrekken van de lijnen gebruik ik meestal POSCA markers omdat dit acryl markers zijn, Je kunt met olie over acryl heen schilderen (Vet op mager) dus dat is geen probleem. Ik had achteraf beter een rode kleur marker kunnen nemen want bij de diverse transparante verven zag ik duidelijk de zwarte lijn doorschijnen. (lesje weer geleerd)
Ik heb 2 scheurpallets genomen en diverse kleuren Cobra verf toegevoegd.
Onder een palet met warme kleuren en boven een palet met koele kleuren.
Dan blijft er ook genoeg ruimte over om op je palet de verf te mengen.
Vaak wil ik zo goed mogelijk een foto naschilderen maar dan verlies ik het karakter van een schilderij. dus ik wil het deze keer anders aanpakken.
Het T-shirt maak ik blauw om meer eenheid te krijgen met de schoenen en de achtergrond. De huid werk ik wel kleurgericht echter met vele grofferre streken dan normaal. Het is moeilijk om niet elke toonwaarde verschil aan te geven waardoor het grof lijkt. Ik ben toch geneigd om zijn onderarmen weer wat te finetunen, maar dat was nu juist de opdracht om dit niet te doen.
Voor de bank en de achtergrond laat ik alles los qua kleur. Als ik de originele kleur neem wordt het een saaie bank dus neem ik oker en gebrande Siena als uitgangspunt. ook schilder ik niet elke plank apart maar doe ik gedeeltes van alle 3 de planken tegelijk om meer harmonie te krijgen. Voor de achtergrond gebruik ik de blauwe kleuren en veeg ik wat contrast weg met een doek om een indruk van een huis in de verte te creëren.
Ondanks dat ik wel 30 keer met mijn hand in de verf heb gehangen was dit toch een leuke ervaring.
Ik was zo verheugd met het eindresultaat dat ik met dit schilderijtje heb meegedaan aan de Royal Talens Wedstrijd (Atelier nr #233).
Super trots en verrast met de 9e prijs !