Poging 1 (goedkoop is duurkoop)
Niet gehinderd door enige kennis van Aquarellen (op een paar YouTube filmpjes na) kocht ik een aantal jaren geleden wat goedkoop (pulp) aquarelpapier. Het advies in het filmpje was katoen papier maar dat was vrij prijzig en omdat ik alleen even wou proberen.......... afijn, ik heb uiteindelijk wat goedkope rommel gekocht :-) Weliswaar op een blok want een enkel vel moest ik opspannen om rimpels te voorkomen en ik had geen idee hoe dit opspannen in zijn werk ging. Als verf wat napjes (kleine vierkante bakjes verf) gekocht van Van Gogh, best prijzig maar prima om mee te beginnen en tot heden geen spijt van gehad. Uiteraard gaan we geen nieuwe kwasten aanschaffen om even mee te proberen, de reguliere kwasten moet toch ook kunnen, niet dan .....?
Als eerste met gele afplaktape uit de bouwmarkt de randen afgeplakt, vervolgens met potlood de schets erin gezet. Op het filmpje gezien dat ik met vloeibare gum gedeeltes af kon schermen om dit later in te kleuren. Bootje met vloeibare gum afgedekt. Potje schoon water om mee te verven, andere pot water om mijn kwasten schoon te spoelen, tissues bij de hand om in de wolken te deppen. Papier mooi natgemaakt, lucht mooi blauw geschilderd, water geschilderd.
So far so good. Toen wou ik de vloeibare gum verwijderen en het papier kwam gewoon mee. Het werd een grote rafelige pulp bende. Na het verwijderen van de gele bouwtape was het helemaal hommeles. Het hele werk was nu al verloren Ok, prima voorbeeld hoe het dus NIET moet.
Poging 2
Wederom aquarelpapier gekocht maar nu een blok Aquarelpapier op katoenbasis. Kost wat meer maar is ook steviger en blijft langer vochtig. Het blok is aan alle 4 de zijde gelijmd waardoor het vel niet krom trekt als het nat wordt. Je hoeft het papier dus niet op te spannen. Bij deze poging dezelfde halve napjes als bij poging 1 gebruikt. Als studiemateriaal zijn de napjes prima te gebruiken. Als afplaktape nu wat paarse sensitive afplaktape gekocht. Deze heeft minder plakkracht en hecht niet zo sterk als de gele afplaktape.
Nu alleen de stokken van de visser met vloeibare gum afgedekt. Het weghalen van de gum ging uitstekend. Het papier bleef mooi en de bovenlaag was meer dan krachtig genoeg om alles heel te houden. Het papier schildert ook wat lekkerder omdat het wat langer nat blijft. Het weghalen van de paarse afplaktape was ook geen probleem. Alles blijft heel en bolt niet op. Met een hobbymesje kun je als alles droog is highlights inkrassen zoals de tinteling op het water.
Ik ben nu wat jaartjes verder en heb nog wat verder geëxperimenteerd met aquarelkwasten, zout, aquarelverf uit tubes i.p.v. napjes etc. Mijn ervaring is met aquarellen toch dat je vooraf een plan moet maken. Degelijke spullen moet aanschaffen en zeker wat informatie vooraf moet inwinnen.
Je bespaart je een enorme inspanning als je vooraf een beetje weet waar je aan begint.
Wat mij enorm geholpen heeft zijn de gratis lessen van Paul Clark (Klik naam en link afbeelding)
Ere wie ere toekomt, wat een geweldige lessen, en door iedereen zonder abonnement op
You Tube te volgen, kortom een echte aanrader !!. Paul legt je in 10 talllen filmpjes uit hoe je aquarel schilderijen kunt maken. De schets kun je downloaden als je wilt en vervolgens op het filmpje zien hoe je het moet doen. na een 10 tal filmpjes leer je welke materialen je nodig hebt, welke kleuren het beste werken, welk papier goed werkt voor jou, welke spullen je nodig hebt, en bakken aan inspiratietips. Ik heb inmiddels heel wat oefeningen mee geschilderd, echt genieten en zeer leerzaam voor de beginner.
Kortom als je nog nooit met aquarel iets hebt gedaan en je wilt daarmee beginnen is dit een ultieme tip. Kijk eerst even zoveel mogelijk filmpjes van Paul en na een paar dagen weet je precies wat je wilt, wat je mooi vind, wat je wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt.
Wat zijn nu de belangrijkste weetjes wat mij betreft:
Aquarelpapier is los te koop, of een blok met losse vellen, of een blok met (aan elkaar) gelijmde vellen. Des te dunner het vel papier, des te meer het papier vervormd. Losse vellen dient men op te spannen, dat hoeft niet bij de gelijmde blokken. Mijn voorkeur is dus duidelijk de gelijmde vellen in een blok. Deze hoef je niet op te spannen en vervormen nauwelijks omdat ze aan 4 zijde vast zitten gelijmd aan het blok. Als je werk opgedroogd is, kun je het vel lossnijden van het blok.
Pulppapier is goedkoper dan katoenpapier, maar bij pulppapier moet je oppassen met gummen, krassen, deppen en vegen en afplakken, kortom de toplaag is kwetsbaar zoals je hierboven bij punt 1 wel gelezen en gezien hebt. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar 100% katoen papier. Het Is wel wat duurder maar het is ook veel fijner om mee te werken.
Je hebt grofweg 3 verschillende structuren qua papier.
Wat zijn nu de belangrijkste weetjes wat mij betreft:
Er zullen mensen zijn die zweren bij napjes en andere weer bij tubes. Ik ben met napjes begonnen maar ben later overgestapt op tubes wat ik toch wat fijner vond. De napjes zijn zeer handig en klein van formaat wat een voordeel kan zijn als je mobiel bent. 48 kleurtjes in een blikje wat je handig mee kunt nemen. Nadeel is dat je bij vele kleuren niet goed kunt zien wat voor kleur het is. De kleur van de droge napjes zijn soms onherkenbaar. Bijvoorbeeld: je ziet 5 zwarte napjes naast elkaar, maar 1 is Ultramarijn donker, 1 is Phtalo blauw, 1 is indigo, en 1 is turkooiblauw. Een wereld van verschil op je papier maar als droog napje zie je nauwelijks het verschil. Toen heb ik maar een kleurenkaart gemaakt die opgevouwen in het blikje past wat iets beter werkt. Met tubes en een palet werken vond ik een stuk handiger. De dotjes verf in je paletbakje drogen hard op en zijn later met water gewoon weer te activeren. Op de rand van het palet, schrijf ik de bijbehorende kleur. Nu is het gelijk duidelijk welke kleur het is. Ik neem alleen de veelgebruikte kleuren op mijn palet en laat aan de zijkant wat ruimte voor minder gebruikte kleuren. Ook het mengen gaat wat beter omdat het palet wat groter is. Mijn voorkeur gaat uit naar losse tubes verf i.p.v. napjes maar dat is persoonlijk uiteraard. Op vakantie neem ik mijn blikje met napjes mee want dan is dat weer veel handzamer, dan tubes en een palet.
Ik heb een tijdje geprobeerd met reguliere kwasten uit de hobbywinkel. Ik kan niet zeggen dat het niet lukt, maar toen ik later Aquarelkwasten aanschafte merkte ik wel degelijk verschil inderdaad. De aquarelkwast neemt veel meer water op en is uitermate zacht. Als je dit zo maar even een keer uit wil proberen doe het dan met de kwasten die je hebt, als je het leuk vind schaf je langzaam nieuw materiaal aan. Verder zijn er nog wat hulpmiddelen zoals zout waarmee je een effect kunt creëren. Vloeibare gum (maskeerfilm) waarmee je gedeeltes van je tekening kunt uitsparen zodat je ze later een afwijkende kleur kunt geven. Een hobbymesje om high lights te krassen als alles opgedroogd is. High lights worden ook wel eens met witte gouache aangebracht omdat deze niet transparant is. Tissue of keukenpapier wordt vaak gebruikt om harde randen te verzachten of wolken te creëren. Met een natuurspons kun je eenvoudig bladeren schilderen etc. Verders heb je nog speciale verven zoals metallic verf, granulerende verf (verf waarbij het pigment in de structuur zakt) kortom er valt een hele wereld te ontdekken. Al deze opties passeren wel de revu als u de filmpjes kijkt op You Tube. Kortom Aquarellen is superleuk en een geweldige uitdaging om van te genieten :-)